• info@gezondheidszorgzonderafstand.nl
  • West-Brabant

Smart Glasses in gebruik in de (onderwijs)praktijk

Meekijken door de ogen van de fysiotherapeut

Een Academische Werkplaats Fysiotherapie bij Avans Hogeschool: een praktijk in de school waar studenten en medewerkers van de opleiding Fysiotherapie langskomen met hun klachten en geholpen worden door studenten van diezelfde opleiding. Zodat studenten al tijdens hun opleiding ervaring opdoen met werken in een praktijk. Het idee lag er, maar helaas gooiden de coronamaatregelen het afgelopen jaar roet in het eten bij de uitvoer ervan. Biedt de Smart Glasses uitkomst? Docent en fysiotherapeut Dennis van Gool testte het uit. 

“Door de coronamaatregelen konden we niet van start met het behandelen van patiënten in de academische werkplaats. Een groep studenten in de behandelruimte aanwezig laten zijn om mee te kijken, was niet mogelijk. Het testen van de Smart Glasses gaf ons de kans om ook in coronatijd in de werkplaats aan de slag te gaan. Ik heb de bril gedragen terwijl ik er een patiënt behandelde. De studenten bekeken de beelden vanuit huis. Het idee was om hen te laten ‘meekijken door de bril van de professional’, letterlijk eigenlijk. En op zich werkte dat goed: de studenten konden gedetailleerd de handelingen zien die ik uitvoerde, maar samen met de klas kwam ik op een aantal punten waar de bril niet op bedacht is. Zo kijk je als fysiotherapeut niet alleen naar je handen als je bezig bent met een patiënt, maar houd je in de gaten hoe een patiënt op jouw behandeling reageert door bijvoorbeeld oogcontact te maken. Het volgen van die kleine nuances was lastig op de beelden die de Smart Glasses uitzendt. Je ziet wel de patiënt, maar mist hier juist de mimiek van de professional. Om dat contact goed in het vizier te krijgen, heb je eigenlijk meer een ‘overzichtsbeeld’ nodig.”  
 
Dennis testte de bril daarnaast ook uit tijdens een fysieke les. Een deel van de studenten was aanwezig in de klas, terwijl anderen thuiszaten, bijvoorbeeld omdat zij coronaklachten hadden. Normaalgesproken bellen de studenten die een les vanuit huis volgen in via het smartboard. Probleem is dat wanneer de docent iets voordoet op een van de behandelbanken, het lastig wordt om handelingen echt goed van dichtbij te volgen. Hoe werkt het als de docent de Smart Glasses draagt? 
 
Dennis: “De student waarmee ik dit uittestte, was erg enthousiast. Zij kon door de slimme bril veel beter zien wat ik deed tijdens een uitleg en had het idee meer in contact te staan met de patiënt dan wanneer ze mee zou kijken via het smartboard. Zelf vond ik het hard werken. De bril is redelijk zwaar, wordt warm en wanneer een student ergens verderop in de ruimte iets vraagt, moet ik dat als brildrager herhalen om te zorgen dat de student thuis het kan verstaan. Ook liep de accu snel leeg, waardoor ik tijdens de les een paar keer heb moeten wisselen. Ik denk dat de bril vooral meerwaarde heeft tijdens korte uitlegsituaties, waarin je de studenten thuis een handeling van dichtbij wilt demonstreren. 

We hebben het bij Avans Hogeschool nog niet getest, maar waar deze bril volgens mij een uitkomst in kan bieden, is de praktijk op een laagdrempelige manier naar het leslokaal brengen. Je kunt een zorgprofessional vragen de bril op te zetten tijdens het behandelen van een patiënt en in het leslokaal meekijken, of de bril meegeven aan een student op stage. Zo krijgt een hele klas beelden mee uit de praktijk zonder dat we met z’n allen op een behandellocatie aanwezig hoeven te zijn.”